Blog #4: Mijn terugblik op 2020: zakelijk overleven maar ook het jaar van kansen


Zuid-Scharwoude, 31 december 2020

Toegegeven, het is alweer (te) lang geleden dat ik een blog schreef, vanuit Go Brand New dan. Don’t get me wrong, ik heb in dit jaar nog nooit zoveel blogs geschreven als in mijn hele leven bij elkaar. Voor Go-Kids én voor mijn marketing klanten schreef ik er namelijk een heleboel. Ik blog graag, als ik eenmaal ga typen komt de rest vanzelf. Op deze laatste dag van het jaar deel ik graag mijn terugblik met jullie op dit bijzondere, vreemde, verrassende en onvoorspelbare jaar.

Vakantiebeurs 2020: storm voor de stilte

Zoals elk jaar januari grotendeels in het teken staat van De Vakantiebeurs was dat ook dit jaar meer dan anders het geval. Dit keer niet als exposant maar als onderdeel van het Vakantiebeurs team. Ik vind het altijd een fantastische tijd, de hectiek, georganiseerde chaos, dynamiek en gezelligheid die erbij komt kijken. Dit jaar ervaarde ik dat nog meer dan anders, zó dichtbij het vuur. Na de beurs nog evaluaties gemaakt en adviezen voor de editie van 2021, daarna was het klaar. Na een leuke maar ook intensieve 5,5 maand interim bij de Jaarbeurs en heen-en-weren van en naar Utrecht was ik ook wel even toe aan rust en meer quality time met mijn gezin. Eind januari boekten we daarom nog een weekendje weg met het gezin en ‘gewoon omdat het kon’ ging ik in februari nog eens maar dan met zus-en moederlief en de kids. Wat hebben we genoten van deze korte vakanties, achteraf gezien zo blij dat we deze tripjes nog hebben gemaakt. Uiteraard had ik vanaf december en januari al wat lijntjes uitgezet voor mogelijke nieuwe opdrachtgevers. Met een daarvan zou ik gaan starten medio februari/begin maart, perfecte timing. Ook was ik samen met Joyce in gesprek geraakt met Go-Kids en besloten we per 1 maart de regio’s Alkmaar en Noordkop over te nemen. Zo werd ik per 1 maart dus ook franchisenemer van Go-Kids Alkmaar en Go-Kids Noordkop.

En toen kwam….Corona.

Ik merk dat ik het woord eigenlijk niet eens meer wil typen. Je ontkomt er niet aan, want het is overal. Joyce en ik zijn vanaf 1 maart enthousiast aan de gang gegaan met Go-Kids en waren de eerste 2 weken met name bezig met het installeren en leren kennen van systemen, een werkwijze opzetten etcetera. Toen Nederland half maart op slot ging én we ook de kids thuis les moesten gaan geven was dat, zoals voor iedereen, even flink schakelen. Ik kan me van die tijd ook wel de angst herinneren die bij me leefde, de angst voor wat er nu precies aan de hand is in de wereld, hoe gevaarlijk is dit? Voor premier Rutte aankondigde die zondagavond dat de scholen dicht moesten had ik voor mezelf al besloten dat de kinderen niet naar school zouden gaan de volgende dag. Het voelde niet goed.

We probeerden met elkaar een balans te vinden. De eerste week probeerden we te werken met de kids erbij, ha, what were we thinking. Drama natuurlijk en we raakten totaal overprikkeld. Hoewel Bryan nog in de kleuterklas zat en het ‘schoolwerk’ nog niet heel serieus was vond ik het evengoed erg belangrijk dat hij elke dag goed onderwijs kreeg. Met Emily van 2 jaar erbij was dat op zijn zachts gezegd niet altijd erg makkelijk. Tot overmaat van ramp stuurde de buurman de eerste dag van de lockdown ook nog een appje of de kinderen wat minder lawaai wilde maken, want hij moest ook thuis werken. Begrijpelijk, maar ik zat toen echt met mijn handen in het haar. Die kids moeten hun energie kwijt en bij kinderen hoort daar helaas ook veel geluid bij. Natuurlijk kan dat met mate, maar het blijven kinderen. Helemaal stil krijg ik ze niet en dat kan ik ook niet van ze vragen.

De week erna besloten we dat ik de ochtenden stopte met werken en er gewoon was voor de kinderen. Johan deed de middagen. We werkten zo allebei 5 dagen in plaats van 4 dagen en met wat gepuzzel kwamen we dan goed rond. Een geluk bij een ongeluk dat ik zelfstandig ondernemer ben, ik bepaal mijn eigen uren. Gelukkig vond de werkgever van Johan het ook een prima oplossing en zo zijn we de eerste lockdown verder goed doorgekomen.

Heel veel werken… maar weinig verdienen

Joyce en ik hebben enorm veel uren gestopt in Go-Kids. Mijn nieuwe opdracht waar ik mee zou starten was on hold gezet door...ja, je snapt het, dus we gingen er volop voor. Even flink omschakelen van het originele business model, het promoten van lokale kindvriendelijke uitjes naar het tijdelijke nieuwe business model, het delen van thuistips. Samen met de andere 25 franchisenemers zetten we de schouders eronder en deelden we volop blogs en agendatips met elkaar zodat we mooie en relevante content konden blijven maken. Om je websiteverkeer te behouden en ook je volgers te blijven voorzien van leuke tips en ideeën. Want ook na deze lockdown willen we er nog staan als Go-Kids en weer terug kunnen gaan naar het oude business model, die ook daadwerkelijk wat opbrengt ;-) Vanaf half mei, toen de basisscholen weer open gingen ging het gelukkig al snel een stuk beter en konden we ook weer nieuwe klanten gaan werven. Tot en met oktober zaten we in een goede flow, waren regelmatig op pad naar afspraken of voor het maken van blogs en vlogs voor klanten. Tot grote vreugde van onze eigen kids, want die hadden we natuurlijk hard nodig voor al die blogs & vlogs. Met als resultaat dat onze kinderen een topjaar hebben gehad wat betreft leuke uitjes, en dat in 2020 ;-) Ook stopte ik heel wat tijd in het volgen van webinars. Om mijn marketingkennis nog meer verdieping te geven en mijn specialisaties nog verder te kunnen uitbreiden.

En toen kwam... de camping

Via via kwamen Joyce en ik ook terecht bij Camping Dijk & Waard. Een initiatief wat opgezet is door 3 lokale ondernemers met als doel bewoners, bedrijven en de gemeente Heerhugowaard en Langedijk veel meer met elkaar te verbinden. Soort van matchen van vraag en aanbod. De naam camping kwam voort uit het idee dat het samenwerken en de projecten die daar werden opgezet vooral niet te ingewikkeld moeten zijn, een beetje ‘gemoedelijk’ en vooral voor iedereen toegankelijk. Zoals op de camping dus. Joyce en ik gingen even buurten op de ‘campingreceptie’ en zijn vanaf de dag erna een aantal dagdelen per week vrijwillig gaan helpen met het verbinden van alle initiatieven. Ontzettend leuk om te doen en een hele mooie manier om ons lokale netwerk uit te kunnen breiden. Het gaf ons enerzijds een broodnodige afwisseling en anderzijds dus een uitbreiding van ons netwerk. Via de camping kwam ik dan dus ook in contact met mijn eerste marketing opdrachtgever van 2020.

Heel veel uren gewerkt dus dit halfjaar, financieel was het geen vetpot. Gelukkig had ik in 2019 een veel beter jaar en kon ik daarmee een groot deel van dit jaar nog goed doorkomen. Hoewel ik heus af en toe wel een momentje had van ‘ohjee, straks blijft er niets meer over’ of ‘kom ik ooit nog wel aan marketingklanten’ duurde dat nooit lang. Echte paniek heb ik nooit gehad, gek genoeg. Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat het goed zou komen. Natuurlijk helpt het daarbij ook dat Johan een goede baan heeft en we niet alleen van mijn inkomsten hoeven te leven.

We gaan de berg weer op

Vanaf september ging het gelukkig voor mijn Go Brand New weer bergopwaarts. Na die eerste marketingklant dankzij de camping kwam ik via via weer in contact met andere opdrachtgevers. Ook een oude relatie uit mijn Vacanceselect tijd kwam met een leuke opdracht. Zo had ik het ineens heel druk, ha, zo voelde stress! En als klap op de vuurpijl kon ik via een van mijn klanten ook nog een mooi kantoortje regelen, zodat thuiswerken verleden tijd zou zijn. Echt zo ontzettend blij mee! Inmiddels werk ik een aantal uren per week voor verschillende opdrachtgevers en begin ik zelfs langzaam vol te raken. Dit had ik nooit meer durven hopen, dit jaar dan. Ik ben mijn opdrachtgevers dan ook heel erg dankbaar voor het vertrouwen. Ik ben ook trots, op mezelf. Ik heb dit jaar mijn marketingkennis nog zoveel meer uitgebreid dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik durf mezelf nu echt een allround marketing specialist te noemen. Op werkelijk alle vlakken. Hoewel specialisatie erg belangrijk is voor mijn positionering vind ik stiekem de diversiteit juist het allerleukste. En wat het beste werkt? Geef me vertrouwen en zelfstandigheid, geef me de vrijheid. Dan ga ik los en haal je het beste bij me naar boven.

2021, het jaar van nieuwe verrassingen

2020 heeft me dus ondanks alles ook goede dingen gebracht en of ik het nu wilde of niet, meer rust in mijn leven en zeker in het gezin gebracht. Ik kijk nu opgetogen uit naar 2021. Wat zal dit jaar mij brengen? Geef mij maar weer een lekker onvoorspelbaar jaar. Nee, corona moeten we zo snel als mogelijk achter ons laten, maar ik laat me wel graag verrassen. Mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen van het opzetten, organiseren, vermarkten en draaien van kleine en grote evenementen. Hiermee hoop ik nog wat meer dynamiek in mijn werk te krijgen, want eerlijk is eerlijk, dat mis ik nog wel. Maar we gaan zien wat er op mijn pad komt, ik zal elk mogelijk haakje die ik zie aangrijpen als een kans. Dan komt het allemaal wel weer goed.

Het kantoortje!

Ons kantoortje!

Een van de vele Go-Kids uitjes

Een van de vele Go-Kids uitjes!