Blog #3: De overtreffende trap van glamping: Persreis Toscane!

Zuid- Scharwoude, 21 september 2019

Jeetje, 21 september alweer...😱.het is ongelooflijk hoe hard de tijd gaat. Een cliché, ik weet het. Maar soms heb je zo'n moment dat je even er even bij stilstaat en dit is er zo een. Eerder vertelde ik over de opdracht van Vacanze col Cuore om een persreis naar 2 glamping campings in Toscane te organiseren en te begeleiden. In juli en met name augustus ben ik druk bezig geweest met de voorbereidingen voor dit leuke tripje. Lekker vanuit huis ging ik met een flinke lading energie aan de slag👩‍💻. Wat vond ik het fijn dat ik met deze opdracht kon beginnen, iets waar ik alles van weet en gewoon lekker zelfstandig mee aan de slag kan. Natuurlijk had ik flink wat contact met Italië en met mijn partner-in-crime 😎Hein om te sparren, overleggen maar in de meeste gevallen vooral dubbelchecken, en dubbelchecken en dubbelchecken. Als ik iets geleerd heb dan is het om geen aannames te maken en niets aan het toeval over te laten. Dus wellicht voor een ander wat over de top maar ik wil gewoon dat het heel goed geregeld is. Wat fijn was aan de voorbereidingen aan deze reis is dat ik op de dagen dat ik hier aan werkte geen afleiding had van andere projecten en werkzaamheden, zoals ik dat altijd wel gehad heb. Nu kon ik alles echt tot in de details uitdenken en ook nog eens tijd maken om een superleuke goodiebag te maken voor de deelnemers. Ik maakte een leuke deal met dagjewellness.nl voor gratis wellnesskaartjes die ik er ook aan toe kon voegen. Zo is het helemaal compleet! ✅

3 september was het eindelijk zover, op naar Toscane. Ik had die dag vrijgehouden (dus niet bij de Jaarbeurs aan het werk) om enerzijds in te kunnen pakken, eventuele laatste brandjes🔥 te kunnen blussen en anderzijds nog even een dag met mijn kids thuis te kunnen zijn. Want die ging ik 5 dagen niet zien, slik. Gelukkig geen brandjes maar een heerlijk onbezorgd dagje. Ik zag wel de hele dag op tegen het afscheid, die me dan ook uiteindelijk niet makkelijk werd gemaakt door Bryan. Helemaal overstuur, vreselijk. En dan moet je wegrijden, want ja, die trein naar Schiphol die wacht niet. Na 3 minuten appte mijn moeder dat hij alweer vrolijk door de kamer rende.....dus ik kon weer relaxen.

Met Hein afgesproken bij de check-in en later bij de gate ontmoeten we alle deelnemers. Het klikt gelijk onderling, dat zie je snel genoeg. Fijn! Dit wordt een leuk reisje. Met een kleine vertraging vertrekken we met KLM naar Florence🛫. Na een rustige vlucht worden we opgehaald door een van de camping medewerkers en rijden we naar Glamping Resort Orlando in Chianti. Gastvrij en vol enthousiasme worden we ontvangen door het personeel en er staan heerlijke hapjes en drankjes op ons te wachten. En we lusten best wat, het is inmiddels bijna middernacht. Ik vertel ondertussen wie in welke glampingaccommodatie slaapt. Het zegt ze natuurlijk nog niets, de Airlodge, Airdreamer, Cubesuite of Orlando Next XL. Maar dat duurt niet lang meer! We worden met de golfkar naar de accommodaties gebracht en na een warme douche lig ik om 2 uur 's nachts in bed in mijn mooie Cubesuite.

De volgende ochtend sta ik weer op tijd op want ik wil eerder dan de rest bij het restaurant zijn, waar we zullen ontbijten🥐. Samen met Alessandro, de camping manager, leg ik de laatste hand aan de goodiebags die zij ook gedeeltelijk hebben verzorgd. Ik maak ze compleet met mijn spullen en we nemen ze mee naar het restaurant. Iedereen is op tijd (heerlijk, lekker stipt en Nederlands ;-) en we genieten van een uitgebreid ontbijt. Gelukkig heeft iedereen goed geslapen en wordt er vol enthousiasme verteld over hun bijzondere accommodaties. Het is ook zo bijzonder om in het donker aan te komen, in de ochtend wakker te worden en dan pas te ontdekken hoe alles er echt uitziet. Ik ken de camping inmiddels goed na vele bezoekjes maar ook ik blijf dat leuk vinden. Loek (eigenaar Vacanze col Cuore en voormalig eigenaar Vacanceselect) is er inmiddels ook en maakt kennis met iedereen. Na het ontbijt geeft hij samen met Alessandro de rondleiding over de camping en bekijken we nog verschillende glamping accommodaties. Het 'oh' en 'ah' gehalte is enorm, ik geniet daarvan. Wederom worden er weer verwachtingen overtroffen op deze topcamping! 👏

Na de rondleiding geeft Loek een korte presentatie om wat achtergrondinformatie mee te geven over Vacanze col Cuore. Het blijft een indrukwekkend verhaal en iedereen luistert dan ook met volle aandacht. Voor we ons opfrissen geef ik iedereen de goodiebag mee die ook erg goed ontvangen word! We vertrekken even later met 7 rode Vespa's 🛵 vanaf de camping om de prachtige Chianti streek te ontdekken. Als dit niet La Dolce Vita is.....

We rijden weer een nieuwe route dan tijdens eerdere persreizen dus erg leuk om weer wat nieuwe plekjes te ontdekken in de omgeving. We stoppen onderweg als eerste bij een authentiek klein dorpje, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan: Vertine. Met name de dames in het gezelschap gaan los want het is er ontzettend fotogeniek. Even later verschijnen er prachtige foto's op Instagram die zo in een lijstje kunnen. We drinken nog even een cappuccino of espresso in het kleine koffiebarretje en vervolgen onze route langs cipressenwegen en wijngaarden. Ik geniet intens, het weer is perfect met zo'n 28 graden🌞, niet teveel wind en het rijden op de Vespa geeft me de kans mijn hoofd leeg te maken en echt te ontspannen. Voor we naar Volpaia rijden voor de lunch stoppen we nog even bij Castello di Meleto, een klein mooi kasteeltje🏰 waar sinds kort ook een hotel is gevestigd. Mocht je ooit willen trouwen in Italië dan is dit zo'n plekje die je voor je ziet als locatie. De wind waait zachtjes door de cipressen, de zon schijnt vriendelijk en je kunt de historie van de plek gewoon voelen. De tuinen kijken uit op het prachtige heuvellandschap.

Even later komen we aan in Volpaia, bij inmiddels mijn favoriete restaurantje in de regio: La Bottega di Volpaia. In het eveneens kleine dorpje zijn slechts twee restaurants en deze wint het absoluut qua locatie en uitzicht. Maar de ander schijnt culinair gezien even goed te zijn. Niet zo gek, als je weet dat het twee zussen zijn met elk hun eigen restaurant. Carla is de eigenaresse van 'ons' restaurantje (een flinke, gerimpelde en stokoude dame) en is duidelijk nog steeds de chief, niets ontgaat haar en ze corrigeert direct wanneer er volgens haar iets niet klopt. Ze is uiterst vriendelijk overigens en zichtbaar dankbaar dat we weer voor haar restaurant hebben gekozen. We hebben een lange tafel op de mooiste plek🤩. Alles wat we voorgeschoteld krijgen smaakt weer fantastisch, ik had niet anders verwacht. Ik weet niet hoe ze het doen, die Italianen, maar nergens ter wereld eet ik zo goed als daar. Alles overtreft mijn verwachtingen, elke keer weer. De wijn slaan we nog even over tijdens deze late lunch, we moeten tenslotte nog op de Vespa terug. We rijden met flink volle magen weer door, nu naar Castello d'Albola. Een prachtig wijnkasteel op vijf minuten van Glamping Resort Orlando in Chianti. We krijgen een rondleiding wat wederom weer heel wat instagrammable materiaal oplevert. Rond het einde van de tour verzwakt de aandacht van de groep en willen ze na het zien van al die wijn nu toch ook wel eens wat proeven ;-) Uiteraard volgt er nog een wijnproeverij en genieten we van de smaakvolle Chianti wijnen🍷🍷🍷. De Vespa's worden even later opgehaald op deze locatie, we worden opgehaald door het busje van de camping. Even opfrissen en een uurtje later gaan we in het campingrestaurant gezellig met elkaar dineren.

De volgende ochtend is iedereen goed uitgeslapen en vertrekken we na het ontbijt naar onze volgende bestemming: Glamping Resort Vallicella! Na 2 uurtjes komen we aan in toch weer een hele andere wereld: de Toscaanse kust! Onderweg heb ik de zee🏖 al gespot en ik word daar altijd ontzettend blij van, als ie eindelijk in zicht is. Vroeger als we naar Zuid-Frankrijk of Spanje reden met mijn ouders was dat altijd een soort walhalla moment, want dan waren we er bijna. Daarnaast houd ik gewoon heel erg van de zee, ook in Nederland.

Op Vallicella aangekomen verdeel ik weer de accommodaties, uiteraard met een leuke variatie voor iedereen ten opzichte van de eerdere verdeling. Ik ben erg blij met mijn Hybridlodge Clever, waar ik nooit eerder in verbleven ben maar als een hele fijne accommodatie heb ervaren. Het is een combinatie tussen een stacaravan en een tent wat een leuke dynamiek geeft. Na een lichte lunch op de camping gaan we naar de zee, joehoe! Samen met Loek en Chicca (zijn vrouw) gaan we met de boot een leuke tocht maken op zee. Een ontzettend relaxte middag volgt en iedereen neemt meerdere keren een verkoelende duik🏊‍♂ in de azuurblauwe zee. Dit gaat toch wel veel op vakantie lijken......en alsof het nog niet beter kan eten we 's avonds bij een hele mooie hippe strandtent, waar we bij aankomt nog verrast worden met een schitterende zonsondergang. Ook hier is elke hap weer een smaaksensatie.

De laatste dag is minder vol en starten we na het ontbijt met een rondleiding over de camping. Daar keek ik erg naar uit, ik ben ooit met een studiereis op deze camping geweest maar ik herken het echt niet meer terug. Wauw...dit is dus echt de overtreffende trap van glamping⛺! Er is ontzettend veel variatie in glampingaccommodaties, aan elke doelgroep is gedacht. En over de plaatsing van elk uniek verblijf is nagedacht, overal is ruimte, privacy en een zo gunstig mogelijk uitzicht. Ik ben ontzettend onder de indruk en zie mijzelf met mijn gezin hier absoluut vakantie vieren. En ik niet alleen, de dames en heren in de groep zijn net zo enthousiast en maken al serieuze plannen om terug te komen. Dat wordt nog eens bevestigd na het zien van het prachtige zwembad waar ook duidelijk niet op bespaard is. Daar prijkt ook de langste glijbaan van Italië......die me bijna smekend aankijkt om er af te gaan ;-) Ik geef er graag gehoor aan, even later liggen we met z'n allen in het water en gaan we als kleine kinderen tig keer die glijbaan af, wat een lol hebben we. We relaxen een paar uurtjes bij het zwembad en dineren die avond lekker op de camping. Het wordt weer erg gezellig en uiteraard dus ook veel te laat. Maar ach....what else is new!

En dan komt er een einde aan de reis. Het lukt nog om in de ochtend even een kijkje te nemen in het dorpje Scarlino, boven op de heuvel. Je kunt het dorpje zien liggen vanaf de camping, je loopt er in slechts een klein halfuurtje heen. We wandelen een rondje in het kleine dorpje en drinken nog een laatste cappuccino. Dan terug naar de camping om de koffers te pakken en richting Pisa airport te gaan✈. Wederom vertrekken we met een kleine vertraging maar ook die halen we onderweg weer grotendeels in. We nemen afscheid en ieder gaat weer zijn eigen weg....

Wat een ontzettend geslaagde persreis was dit weer. Alles zat mee, het weer, de locaties en vooral ook de deelnemers die de hele reis door enorm enthousiast waren. Bedankt Irma Knol, Susan Hoffman, Imke Walenberg (dailycappuccino), Esmée Noëlle, Sjaak Hoogkamer en Hein van Dam!

Presentatie door Loek van de Loo over Vacanze col Cuore (op Glamping Resort Orlando in Chianti)
La Bottega di Volpaia
Zwembad op Glamping Resort Orlando in Chianti
Vespa tour!
De 135 meter lange glijbaan op Vallicella!